Wycieczka "Szlakiem miejsc pamięci narodowej" Sandomierz- Góry Świętokrzyskie- Kazimierz

W dniach 7–8 października 2019 roku uczniowie klasy I Informatyk wojskowy wraz z opiekunami panią Iwoną Poganowska, panią Iwoną Opałką i panem Dariuszem Piotrowskim udali się na wycieczkę edukacyjną „Szlakiem miejsc pamięci narodowej”.

Program wycieczki obejmował Sandomierz – Góry Świętokrzyskie – Kazimierz Dolny.

W Sandomierzu jednym z najpiękniejszych miast w Polsce, malowniczo położonym na nadwiślańskiej skarpie mogliśmy zobaczyć doskonale zachowany średniowieczny układ urbanistyczny. Staropolski królewski gród, to żywy świadek historii i kultury naszego państwa. Podziwialiśmy tu: najstarszy i najcenniejszy Zespół Klasztorny Dominikanów z kościołem św. Jakuba, który zbudowany został na początku XIII wieku, Bazylikę Katedralną z XIV, a także  Rynek z renesansowym Ratuszem, uważanym za jeden z najpiękniejszych w Polsce oraz Zamek Królewski – dawną siedzibę królów i książąt Polski. Na koniec dotarliśmy do gotyckiej Bramy Opatowskiej, która od wielu lat stanowi symbol miasta. Zgodnie z naszym zainteresowaniem militariami odwiedziliśmy również Zbrojownię Rycerską Chorągwi Rycerstwa Ziemi Sandomierskiej, gdzie jeden z rycerzy - Pan Łukasz z humorem i pasją przybliżał nam historię oręża polskiego, oprowadzał po Zbrojowni, przytaczał świetne przykłady porównując czasy średniowieczne z obecnymi. Wszystkich eksponatów można było dotknąć, przymierzyć stroje i części zbroi, a nawet odbyć krótki pojedynek na miecze.

W godzinach popołudniowych wraz z przewodnikiem udaliśmy się do Świętokrzyskiego Parku Narodowego, a konkretnie do miejscowości Nowa Słupia skąd prastarym szlakiem Drogą Królewską, przez puszczę jodłową wspinaliśmy się do najstarszego na ziemiach polskich sanktuarium na Świętym Krzyżu. W Bazylice odwiedziliśmy kaplicę Oleśnickich z relikwiami Drzewa Krzyża Świętego.
Był i czas na zadumę, że to właśnie miejsce szczególne, do którego również polscy władcy przybywali po błogosławieństwo, przed wielkimi bitwami w dziejach naszej ojczyzny.

Po noclegu, w willi z pięknym widokiem na Świętym Krzyż, wyruszyliśmy do kolejnego historycznego, a zarazem malowniczego miasta nad Wisłą – Kazimierza Dolnego.

Wizyta  nasza rozpoczęła się od podróży eko-busikami do cmentarza żydowskiego - kirkutu, gdzie przy Ścianie Płaczu przewodnik opowiedział nam smutną historię zniszczenia całej kazimierskiej ludności żydowskiej podczas II wojny światowej. Potem był czas na wykład z geologii. Podjechaliśmy pod lessowy Wąwóz Korzeniowy Dół i odbyliśmy malowniczą przechadzkę po nim.
Po powrocie do miasteczka wdrapaliśmy się na Górę Trzech Krzyży, z której można było podziwiać cudną panoramę Kazimierza i jego okolic oraz wstęgę Wisły. Następnie zdobyliśmy kazimierski Zamek i Basztę Zamkową – budowle w stylu romańskim –  oraz odwiedziliśmy renesansowy Kościół Farny z najstarszymi w Polsce drewnianymi organami. Zwiedzanie Kazimierza zakończyliśmy na Rynku Głównym podziwiając Kamienice braci Przybyłów wybudowane w stylu późnego renesansu. Na koniec wizyty w malowniczym nadwiślańskim miasteczku wysłuchaliśmy jeszcze legendy o kogucie, który stał się symbolem miasta i zakupiliśmy podobiznę tego ptaka wykonaną z ciasta drożdżowego.

Podziękowania dla Starostwa Powiatowego za wsparcie naszej wycieczki, dla Dyrekcji Szkoły za umożliwienie wyjazdu oraz dla biura podróży Diego ze Skierniewic za przygotowanie wyjazdu oraz profesjonalną realizację zaplanowanego przedsięwzięcia.

Biuletyn Informacji Publicznej

Wicedyrektor ZSP 1
mgr Urszula Seredyn

mgr Iwona Poganowska

Copyright (c) ZSP nr 1. All rights reserved.
Designed by zsp1.edu.pl

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.